Dacă știi care sunt cele mai importante criterii de atragere a investitorilor, pe care trebuie să și le propună un manager, vei ști și ce pretenții să ai și care sunt companiile care merită să-ți dai banii pe acțiunile lor.
Cele mai importante criterii de atragere a investitorilor de către o companie sunt: credibilitatea managementului și o strategie de afaceri eficace. Potențialul bun de creștere a veniturilor companiei este un criteriu clasat abia pe locul cinci într-un top realizat de firma de cercetare de piață Rivel Research Group.
Topul face parte dintr-un program de cercetare, Rivel’s Intelligence Council, unic în lume, potrivit Clarei Lavery, vicepreședinte al Rivel. Clara Lavery a prezenntat rezultatele cercetării la recenta conferință organizată de Bursa de Valori București, pe tema: „Strategii privind maximizarea valorii companiei și creșterea încrederii investitorilor”.
Rivel Research Group este specializată în cercetarea percepției investitorilor, realizată prin consultarea a mii de investitori și companii din toată lumea.
Astfel, programul Rivel’s Intelligence Council a relevat faptul că pentru investitori, respectiv pentru companiile care caută capital la bursă sunt mai importante calitatea și puterea de persuasiune a managerilor decât atractivitatea planurilor lor.
Pe primul loc în topul Rivel al criteriilor de atragere a investitorilor de către o companie este credibilitatea managementului, cu 72% din voturile participanților la programul citat.
Or, pentru a câștiga încrederea cuiva, trebuie mai întâi să i te adresezi, potrivit Clarei Lavery. Apoi trebuie să-ți explici convingător strategia de dezvoltare a afacerii, criteriu care a atra svoturile a 69% dintre participanți (evident votul a fost multiplu).
Abia în al treilea rând contează pentru investitori fluxurile de trezorerie, dar și în acest caz, Cash Flow-ul trebuie să fie „de încredere”. Bilanțul contabil trebuie să fie puternic, dar asta contează abia în al patrulea rând (65% dintre participanți), iar potențialul bun de creștere a veniturilor este un criteriu clasat tocmai pe locul cinci (61%). Urmează sustenabilitatea ratelor financiare, modul de folosire a capitalului, creșterea atractivă a profitului pe acțiune și, în sfârșit guvernanța corporatistă (49%), criteriul care se implică un grad ridicat de transparență și de repsect a acționarilor și salariaților.
Astfel că managementul unei companii trebuie să fie redutabil în utilizarea unor canale de comunicare cu investitorii precum întâlnirile bilaterale dar și conferințele cu investitori și analiștii privind rezultatele financiare și evenimentele relevante din activitatea companiei, ca și prezența convingătoare pe site-urile financiare, pe rețelele de socializare, în presa titpărită și pe canalelel audio –video.
Țintele capitalului
Investitorii din toată lumea sunt cel puțin îngrijorați de câteva riscuri majore, potrivit studiului Rivel și calitatea comunicării realizată de management devine cu atât mai importantă, în circumstanțe defavorabile pieței acțiunilor, când evaluarea companiilor suferă din cauza reticenței cumpărătorilor.
În prezent, managerii trebuie să aibă răspunsuri bune la întrebările privind gradul în care afacerile lor sunt afectate de criza din China (cea mai mare îngrijorare în topul riscurilor – 73% dintre răspunsurile multiple), de amenințarea recesiunii globale (63%), de volatilitatea prețurilor petrolului (61%), de riscul valutar (61%), efectul creșterii dobânzilor la dolar (57%), inflația scăzută (57%).
Neîncrederea în viitor face astfel explicabil faptul că investitorii sunt în primul rând interesați ca profitul companiei să fie folosit la dividende. Aceasta este ținta de capital care a atras voturile a 54% dintre participanții la programul Rivel’s Intelligence Council. Ba chiar investitorii sunt mai amatori să li se răsumpere acțiunile prin programe de buy back (43% voturi) decât ca firma respectivă să-și plătească datoriile (25).
Când companiile au prea mult cash la dipoziție, investitorii devin prudenți pentru că suspectează că managerii s-ar putea pregăti pentru o achiziție. Iar dacă văd cantități mari de cash în bilanțul companiei, investitorii intră automat în stadiul de prealertă, întrebându-se ce planuri de achiziție.
Orice achiziție de altă companie înseamnă costuri mari, pentru cumpărarea propriu-zisă dar și pentru integrarea companiei cumpărate. Managementul trebuie să explice bine de ce.
Și așa mai departe. În toate problemele de care sunt investitorii, compania, respectiv managerii ei trebuie să folosească metode ed comunicare pe cât de avansate pe atât de persuasive.
Nu este de mirare de ce copleșitoarea majoritate a antreprenorilor români se feresc să atragă de la bursă capital. Nu numai pentru că nu doresc să își împartă supremația asupra companiilor lor cu investitorii care le-ar cumpăra acțiunile.
Aceasta este o opinie generală pe piață. Antreprenorii nu mai au altă scuză decât că firma lor nu are planuri bune de zvoltare, după lansarea pieței AeRO la Bursa de Valori București (BVB) destinată start-up-urilor și IMM-urilor, unde pot ajunge foarte ușor.
Pe de altă parte, antreprenorii români se tem de bursă și pentru că nu vor fi știind să își atragă interesul virtualilor investitori pe o piață de capital deschisă, căci acest demers ar consuma eforturi noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu