miercuri, 31 octombrie 2018

CUM SĂ CITEȘTI - Învăţăturile lui Mugur Isărescu: „Bancheri, reputaţia voastră este scăzută pentru că nu vă înţelegeţi clienţii”. Da, dar și dacă bancherii îi înţeleg pe clienţi, la ce le folosește acestora?!


Mi se apleacă atât de tare când aud oficialii vorbind de educaţie financiară, încât era cât pe-aci să ratez ocazia de a vitupera dezinteresul de a o face altfel decât ca instrument de marketing.

Nici o instituţie financiară sau de alt gen nu-şi asumă costurile educaţiei altfel decât ca preţ al creşterii vânzărilor, oricât de sofisticat ar fi modul de a-şi prezenta demersul ca pe unul dezinteresat.

Nu există decât iniţiative timide de a face educaţie financiară, dar nu şi la scară mare şi eficace.

Nu există nici o asociere între bănci sau alte entităţi comerciale financiare care să înţeleagă costul de oportunitate al educaţiei financiare. Altfel spus să cheltuiească sumele necesare ca să se şi simtă rezultatele.

Ei bine, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, le-a dat bancherilor câteva sfaturi preţioase ca să-şi repare reputaţia, că dau de pământ cu ea reţelele sociale şi, în general, opinia publică, inclusiv prin presa, care caută, „vezi doamne”, senzaţionalul.

Presa, e adevărat, „caută ştirea” şi cântă în strună cititorului mai degrabă decât să-l educe. Dar cum presa nu este un instrument. 

Nu ar fi mai bine: un partener de educaţie, la care să se apeleze onest?...

„Învăţăturile lui Mugur Isărescu către fiii lui, bancherii” sunt potrivite cu funcţia. (Deloc întâmplător BNR a şi făcut unele din acele demersuri timide şi nemercantile).

Sfaturile sunt bune pentru bancheri, dar ce citim noi, ceilalţi, în ele?
Guvernatorul BNR are o  problemă cu băncile, de fapt, şi doar în subsidiar cu educaţia financiară a clienţilor acestora.

Citesc:

„Înainte vreme, presa scria zi de zi despre cursul de schimb. Acum e cu ROBOR-ul. Care, repet, e un produs al Dvs, al pieței bancare, nu al BNR. Dar a ajuns problema noastră, a BNR. Dumneavoastră trebuie să explicați cum e cu ROBOR-ul, nu noi. Noi îl calculăm, dar în baza datelor oferite de Dvs”, le-a spus miercuri Guvernatorul BNR celor peste 150 de bancheri adunați în sala de conferință a Institutului Bancar Român, unde are loc conferința ”Banking Compliance Summit”.

Păi sigur că despre dobândă vorbeşte presa şi mai puţin despre curs, când - mai nou,  BNR o are pe prima ca ţintă de politică monetară şi nu pe cel din urmă.

Dar să vedem cele patru recomandări ale guvernatorului pentru bancheri, sumarizate de Hotnews şi apoi să le REcitim:

  1. Organizați dezbateri serioase, nu lăsați bla-bla-urile care domină media, pentru că media caută senzaționalul, și asta peste tot în lume.
  2. Folosiți-vă de rețelele sociale! Pe Facebook nu mai contează opiniile experţilor, ci cele ale grupurilor de prieteni.
  3. Reputația sistemelor bancare e la cote scăzute. Începeți prin a vă educa, prin a vă înțelege clienții! (Sigur că aici mi s-a aplecat cel mai tare).
  4. Nu mai aruncați în cârca BNR lipsa de comunicare din băncile comerciale! (UPS!... O fi vreun îndemn în subtext, aici?)
Citiţi detalii despre discurul lui Guvi în linkul de mai sus. Aici...

 Opinia liberă inamică

 Fac ziaristică bancară de 28 de ani.

Guvi este îngrijorat pe bună dreptate de Facebook şi le recomandă bancherilor „o lucrare scrisă de Minouche Shafik, viceguvernatorul Băncii Angliei, care se întreba de ce nu mai sunt crezuți experții”.

Noi nu trebuie să mai citim lucrarea.

Mai întâi că orice ar zice un expert, zicerea lui trebui tradusă de un ziarist. Mai sunt excepţii fericite, unele chiar în BNR şi în bănci, dar până la urmă şi excepţiile eşuează şi pe Facebook  în logici profesioniste care nu-i ajută mai deloc pe muritori.

Apoi, știm noi cum se contracarează, tot pe facebook, o opinie „se răspândește între grupuri de prieteni care au aceleași cunoștințe, au același crez și atunci evident că între ei comunică mai ușor. Sau au același necaz- cum sunt cei care au credite în valută să zicem” - zice guvernatorul. 

Știm noi cum „se formează sui-generis un grup cu opinii dominante și foarte greu de penetrat. (...) Credibilitatea acestor grupuri este mare pentru că nu pot fi bănuite că sunt plătiți de cineva -așa cum se crede despre experții în finanțe că sunt plătiți de bănci, de multinaționale șamd”, mai spune Mugur Isărescu.

BUN! Și cum să folosească bieții bancheri facebook-ul?

Ce poate spune un bancher pe facebook, ca să îl creadă pe cuvânt „tăt omu'”"?

Ce să spună el ca să să justifice că nu-și refuză nici o cale legală de a face profit inclusiv din neștiința clienului?

Vine unul care cere credit și  corespunde cu toate normele, inclusiv cele mai aspre de creditare. Îl va refuza bancherul pentru că nu are puși deoparte bani cu din care să trăiasca șase luni dacă rămâne fără servici?

Îl va refuza bancherul dacă nu economisește clientul? Că normele nu includ în socoteală venitul rămas după ce se scade o sumă minimă economisită.

Cum să-și educe bancherii clienții, odată „înțeleși”?


Înțelegeți-vă clienții - zice Guvernatorul bancherilor.

Da, și bancherii îi înțeleg clienții și îi demenesc și mai bine decât atunci când îi lăsau neînțeleși.

Guvernatorul recunoaște:

„Cum se comportă băncile față de clienți. Și acest aspect nu e deloc despre protecția consumatorilor. Nu este deloc! (...) Supravegherea prudențială înseamnă supravegherea capitalurilor și a depozitelor. Dl Cinteză (șeful supravegherii din BNR- n.red) nu poate face protecția consumatorilor, ci taman dimpotrivă: se duce la bancher și îi spune să ia toate măsurile ca să-și primească banii înapoi. Asta bineînțeles că intră în conflict cu protecția consumatorului”...

Și:

„Într-o anumită măsură, la directția de reglementare am avut o discuție despre cum băncile tratează clienții. Dacă îi informează corect, dacă îi ajută, dacă îi înțeleg...sunt multe aspecte care sunt de discutat aici. Cred că IBR are de lucru aici: organizarea de dezbateri serioase pe această temă”.

Pe bune? „Dezbateri serioase”??

Sfătuiți băncile să pună niște bani la un loc și să facă o campanie serioasă in care niște ziariști să explice prin viu grai la câte un stadion de ce este bine să-și și lase loc să econmisească atunci când face un credit!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu