Lumea nu se grăbește să cumpere.
De dimineață, la prețul de 9,98 lei/ acțiune BRD, randamentul dividendului brut era mai mic de 2,5%, considerând că banca ar repartiza pentru dividende 37% din profit, adică media gradului de alocare din anii 2000 - 2011.
La prânz, deja nu mai conta, toată piața era în scădere, acțiunea BRD până la 9,9 lei, dar randamentul dividendului tot nu ajungea la 2,5%, care este sub media randamentelor așteptate de brokeriii și investitorii consultați de Cum Să Faci Un Leu.
Randamentul de mai sus este, totuși, dublu față de dobânda anuală la depozitele bancare noi.
Investitorii nu par însă convinși de perspectiva descrisă mai sus.
BRD – Groupe Societe Generale confirmă că se află pe o traiectorie bună pentru însănătoșirea conturilor sale.
A anunțat pentru 2015 un profit net de 467 milioane de lei, de aproape șapte ori mai mare decât a reușit cu un an înainte.
Cam ce dividende ar putea da BRD din acest profit?
Cam 25 de bani pe acțiune, dacă ar adopta gradul de alocare mediu din profiturile anilor 2000 - 2011.
Un calcul mai exact este mai jos.
BRD nu a mai dat dividende din 2012, când a împărțit profitul pe 2011. Atunci dividendul brut a fost de 0,1669 lei pe acțiune.
Cu un an înainte, în 2011, dividendul brut din profitul pe 2010 a fost ceva mai mare, de 0,17957 lei pe acțiune.
Vremea este rea pentru bănci în 2016, iar dacă BRD nu va da dividende, înseamnă că francezii sunt mai speriați decât erau acum patru ani, de o criză care se lăsa greu dusă.
Ca să avem un oarecare reper, rațional ar fi să vedem cât din profit obișnuia BRD să repartizeze pentru dividende atunci când avea profit.
În perioada 2000 - 2011, BRD a raportat un profit cumulat de 6,4 mld. lei (1,8 mld. euro), a plătit dividende acţionarilor de 2,35 mld. lei, spun niște calcule mai vechi ale ZF.ro.
Asta înseamnă că, în medie, BRD a repartizat pentru dividende 37% din profit.
La acest grad de alocare, BRD ar putea da dividende de aproape 171,5 milioane de lei, adică 0,246056 lei / acțiune.
Vârful câştigului la BRD a fost în 2008, când banca a raportat un profit net de 1,3 mld. lei, rezultat susţinut şi de vânzarea acţiunilor deţinute la Asiban. În 2009-2010-2011 banca a avut un profit cumulat de 1,7 mld. lei, în condiţiile în care în România era criză şi sistemul bancar intrase pe pierdere - mai scria ZF.ro acum vreo trei ani.
Toate datele anunțate
Iată principalii indicatori financiari ai BRD-Groupe Société Générale la 31 decembrie 2015 așa cum au fost anunțați în această dimineață de Joi, 11 Februarie 2016:
- Profit net de 467 milioane RON în 2015, în comparaţie cu 68 milioane RON în 2014, ca urmare a
diminuării în continuare a costului riscului (-45,8%) şi reducerii cheltuielilor operaţionale (-2,3%);
- Confirmarea creşterii veniturilor trimestriale pe parcursul lui 2015: venitul net bancar în creştere
trimestrială de circa 2% începând cu trimestrul I din 2015 datorită îmbunătăţirii veniturilor nete
din dobânzi;
- Venitul net bancar din 2015 influenţat de dobânzile mici din piaţă (-4,4% faţă de 2014)
Scăderea ratei creditelor neperformante la 17,1% faţă de 20,3% la 31 decembrie 2014 ca urmare a
operaţiunilor de ştergere de creanţe depreciate;
- Intensificarea activităţii comerciale pe segmentul persoanelor fizice: creşterea numărului de
clienţi activi (cu 14 mii până la 2,1 milioane), mărirea volumului de credite noi (creştere anuală de
22%), majorarea cotei de piaţă pe segmentul depozitelor (cu 0,6 puncte procentuale la 13,8%) şi
un stoc mai mare de contracte de Internet Banking si Mobile Banking (creştere anuală de 40%);
RAPORTUL BRD continuă așa:
„Pe piaţa românească, activitatea de creditare a arătat primele semne de revenire în 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Creşterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost susţinută de creditele imobiliare şi de consum acordate în RON. Creditele brute pentru companii (+0,7%* faţă de 31 decembrie 2014) au început să se stabilizeze pe fondul îmbunătăţirii investiţiilor.
Persoanele fizice şi societăţile manifestă în continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescând cu 8,1%* faţă de 31 decembrie 2014.
Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a fost aproape stabil (-0,6%* la 31 decembrie 2015 faţă de 31 decembrie 2014) cu evoluţie pozitivă pe clienţii retail şi marii clienţi corporativi. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de creştere pe segmentul retail, crescând cu 12,7% în termeni de sold net şi cu 49,7% în termeni de volum de credite noi.
Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5,0 miliarde RON, mai mare cu 21,8% faţă de 2014. BRD a înregistrat totodată o creştere a numărului de clienţi activi persoane fizice cu 14 mii, până la 2,1 milioane (+40 mii clienţi folosind metodologie constantă) ca urmare a unei activităţi comerciale dinamice.
Stocul contractelor de servicii de Internet Banking şi Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net şi, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% până la aproape 0,9 milioane de contracte.
Soldul creditelor nete pentru marii clienţi corporativi a crescut cu 9,2%*. Pe fondul competiţiei crescute şi luând în calcul în special lichiditatea amplă din sectorul bancar, BRD şi-a reafirmat poziţia de lider in sectoare precum energie, retail şi tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor.
Depozitele au continuat sa crească peste media pieţei, cu 13,9%* faţă de 31 decembrie 2014 pe fondul unei creşteri importante a disponibilităţilor în conturi curente (+52%* în dinamică anuală).
Cota de piaţă pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice şi 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii.
De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingând 2,9 miliarde RON la 31 decembrie 2015.
Raportul credite nete/depozite a fost de 66,4% (-9,6 puncte procentuale faţă de 31 decembrie 2014)”.
- Profit net de 467 milioane RON în 2015, în comparaţie cu 68 milioane RON în 2014, ca urmare a
diminuării în continuare a costului riscului (-45,8%) şi reducerii cheltuielilor operaţionale (-2,3%);
- Confirmarea creşterii veniturilor trimestriale pe parcursul lui 2015: venitul net bancar în creştere
trimestrială de circa 2% începând cu trimestrul I din 2015 datorită îmbunătăţirii veniturilor nete
din dobânzi;
- Venitul net bancar din 2015 influenţat de dobânzile mici din piaţă (-4,4% faţă de 2014)
Scăderea ratei creditelor neperformante la 17,1% faţă de 20,3% la 31 decembrie 2014 ca urmare a
operaţiunilor de ştergere de creanţe depreciate;
- Intensificarea activităţii comerciale pe segmentul persoanelor fizice: creşterea numărului de
clienţi activi (cu 14 mii până la 2,1 milioane), mărirea volumului de credite noi (creştere anuală de
22%), majorarea cotei de piaţă pe segmentul depozitelor (cu 0,6 puncte procentuale la 13,8%) şi
un stoc mai mare de contracte de Internet Banking si Mobile Banking (creştere anuală de 40%);
RAPORTUL BRD continuă așa:
„Pe piaţa românească, activitatea de creditare a arătat primele semne de revenire în 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Creşterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost susţinută de creditele imobiliare şi de consum acordate în RON. Creditele brute pentru companii (+0,7%* faţă de 31 decembrie 2014) au început să se stabilizeze pe fondul îmbunătăţirii investiţiilor.
Persoanele fizice şi societăţile manifestă în continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescând cu 8,1%* faţă de 31 decembrie 2014.
Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a fost aproape stabil (-0,6%* la 31 decembrie 2015 faţă de 31 decembrie 2014) cu evoluţie pozitivă pe clienţii retail şi marii clienţi corporativi. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de creştere pe segmentul retail, crescând cu 12,7% în termeni de sold net şi cu 49,7% în termeni de volum de credite noi.
Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5,0 miliarde RON, mai mare cu 21,8% faţă de 2014. BRD a înregistrat totodată o creştere a numărului de clienţi activi persoane fizice cu 14 mii, până la 2,1 milioane (+40 mii clienţi folosind metodologie constantă) ca urmare a unei activităţi comerciale dinamice.
Stocul contractelor de servicii de Internet Banking şi Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net şi, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% până la aproape 0,9 milioane de contracte.
Soldul creditelor nete pentru marii clienţi corporativi a crescut cu 9,2%*. Pe fondul competiţiei crescute şi luând în calcul în special lichiditatea amplă din sectorul bancar, BRD şi-a reafirmat poziţia de lider in sectoare precum energie, retail şi tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor.
Depozitele au continuat sa crească peste media pieţei, cu 13,9%* faţă de 31 decembrie 2014 pe fondul unei creşteri importante a disponibilităţilor în conturi curente (+52%* în dinamică anuală).
Cota de piaţă pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice şi 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii.
De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingând 2,9 miliarde RON la 31 decembrie 2015.
Raportul credite nete/depozite a fost de 66,4% (-9,6 puncte procentuale faţă de 31 decembrie 2014)”.
Ok, dar nu ar trebui sa luam in considerare ca pierderile din perioada 2012-2013 depasesc cu mult profitul din 2014-2015? Personal, nu cred ca BRD va distribui dividende in acest an si va prefera sa acopere pierderile din anii trecuti...
RăspundețiȘtergere